Març, diumenge 5 / Parròquia del Fondo: 50 anys (1)

sanefa.qxds

05-parroquia

El dissabte 18 d’aquest mes de març farà cinquanta anys que es va inaugurar el local de la parròquia de Sant Joan Baptista  del Fondo. Mossèn Francesc Espinar abans d’ahir em va donar el programa dels actes amb què pensa celebrar aquesta efemèride, i em convidà a anar a la missa que tindrà lloc el diumenge 26 de març, i al dinar de després. D’altra banda, crec que la comissió gestora de Fòrum-Grama pensa també organitzar algun acte, que potser es faci conjuntament amb Amics i Amigues del Fondo i la Biblioteca del barri. No cal dir que si em necessiten hi seré, però personalment m’abelleix més evocar aquell temps i retrobar-me amb els ideals que ens movien. I a través del meu blog fer-ne partícips les persones que d’alguna manera simpatitzen amb la humil parròquia i amb la tasca que hi vam desenvolupar. Per sort, guardo prou documents escrits i gràfics per acostar-me a aquells temps iniciàtics.

Per començar, les dates fundacionals. El 31 d’agost de 1965 el bisbe, Gregorio Modrego Casàus em nomenà rector de la parròquia que s’havia de fundar al barri del Fondo. Pocs dies després –el 9 de setembre– els quatre capellans destinats a Santa Coloma per a una missió semblant ens vam reunir a Castelldefels on, asseguts a la platja, vam estar planificant els primers passos que donaríem. En realitat, vam acordar ben poques coses perquè volíem fer-ho amb la gent que trobaríem als nostres barris. Però vam decidir que no cobraríem res per cap servei parroquial  –viuríem d’un treball profà–, i que faríem de Jesús de Natzaret el centre del treball pastoral, comptant preferentment amb la JOC, com la porta que ens obriria al món obrer.

05-parroqui-en-negre

05-a-santa-rosa-amb-un-escola

1965. Als pocs dies d’arribar a Santa Coloma, foto de quan era a Santa Rosa, abans d’anar a viure al Fondo

El 18 de setembre l’Esquirol i jo vam venir a viure a Santa Coloma. D’entrada ens vam instal·lar a la parròquia de Santa Rosa, de la que era rector mossèn Joan Mata. Jo vaig aprofitar els primers temps per acostar-me al barri i coneixe’l. A les misses de Santa Rosa hi anaven feligresos que vivien al  Fondo; van ser les primeres persones de la encara no nascuda comunitat del Fondo, amb les que vaig tractar. La impressió que em causava el barri era d’estupefacció i indignació.

Als dos mesos de ser a Santa Rosa em vaig  traslladar al Fondo. Vaig llogar una habitació a la Pensión Bello, després de firmar un paper (el 24 de novembre), comprometent-me a abandonar la pensió quan m’ho requerís la propietària, i de comprometre’m a usar només l’habitació, sense entrar en la pensió (perquè m’hauria calgut passar per l’habitació de dos immigrants, cosa que em va dir que ells no volien). Per rentar-me anava a una font i per altres necessitats, a un bar. Uns dies abans (11 d’octubre) quan em mirava un piset que hauria llogat amb l’assistent de Càritas, al meu diari havia escrit: “¿Puc tenir un pis jo sol, quan la gent viu amb una família a cada habitació?” I afegia: “L’Església no és pobra. Nosaltres, que volem evangelitzar els pobres, ens hem de fer pobres”.

05-pension-bello-a

Barri del Fondo, encreuament dels carrers Dalmau (el que puja) i Masanet. La foto és presa des del carrer Milà i Fontanaals. La senyora passa pel costat del solar on es construí la parròquia. El casolat que es veu isolat a primer terme, a la dreta, era la Pensión Bello. Foto: G. Nicolás. TELEXPRES

05-pensio-de-la-rubia-la-meva-habitacio

Abril de 1966. El bisbe, amb mossèn Joan Mata, Jordi Bertran (consiliari diocessà de la JOC), Salvador Cabré, mossèn Coma (“familiar” del bisbe), JPS i Serafín Bello, a la porta de la meva habitació de la Pensión Bello. Rere el bisbe, gairebé tapat del tot, Andreu Pagès, llavors vicari de la parròquia Major

La veritat és que vaig ser molt feliç, amb la petita habitació; em semblà que m’acostava a Jesús!

(dia a dia PROCES B_Maquetaci363n 1)

Demá dedicaré la glosa al barri del Fondo dels anys seixantes

(Proyecto blau-final_Maquetaci363n 1)

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Capvespre. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

